Forex haram di malezja


przez SurFXGzali 187 Mon Oct 05, 2009 11:34 HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj yang disediakan oleh broker forex sebenarnya wujud dalam Islam. Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan (gharar) meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan (pertolongan) sementara yang diberikan oleh broker forex. Ianya boleh dikatakan juga kontrak sementara antara trader forex dan broker selagi trader tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka. Trader hanya boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui z brokerem mereka. Bagi akaun Islamik, broker forex tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka. Dengan jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Broker forex adalah orang tengah antara bank-bank antarabangsa (institusi) dan pedagang kecil (sprzedawca detaliczny).Mereka membeli (qoute) dari institusi dan menjual balik (reqoute) kepada pedagang kecil. Biasanya jualan balik adalah munasabah antara 3-10 mata sahaja. Di sini lah mereka membuat keuntungan. Proza ini adalah dibenarkan oleh Islam. Ianya bukan riba. (Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalah juga sama riba). Pandangan Profesor Kewangan Islam Saudarai, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung z kewangan islam i kanalia membentang kertas kerja di forum kewangan islam. Majoriti bersetuju menyatakan leverage adalah harus (dopuszczalne). Seperti kata Profesor Humayon Dar, dyrektor zarządzający Dar Al Istithmar w Londynie (analizuje aspekty szariatu powstających islamskich funduszy hedgingowych). . Szariat nie ma problemów z dźwignią, dopóki jest to osiągane poprzez islamski dług. Dźwignia finansowa nie jest problemem szariatu, a raczej kwestią ekonomiczną. Rujuk: islamicfinanceandbanking. blog. mic-hedge. html Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh dźwignia dalam akaun islamik FXOpen dźwignia yang dikenakan tidak dikenakan sebarang interest (interest-free). Juga kalau kita overnight pun tidak ada apa-apa (ustalenie standardowego dikenakan interest kalau overnight). Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat secara langsung dalam kewangan islam. Bukan sekadar merujuk graduan bachelor yg baru balik dari universiti di Jordan dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam i tukar jadi pensyarah di uiam. Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad (dhaif) yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu: Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu. (Riwayat Abu Daud, nr 3504 3283) Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 lutego 2008. Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur la tabi ma laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadis ini. Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya. Al Bukhari dan Muslim tidak pernah merekodkan dalam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd and al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut: 1. Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal i Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Jafar ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf i Hakim. Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama perttwahan langsung tidak diketahui (la yuaraf). 2. Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan 8220obscure8221 (majhul al hal). Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai (niezawodny al thiqqat). Sementara al Nasa82178217i telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan oleh beliau, Yang lain menyatakan beliau adalah 8220obscure8221. Rujukan: Futures towarowe: islamska analiza prawna Mohammad Hashim Kamali en. wikipedia. orgwikiMohammadHashimKamali --------------------------------- ----------------------- (Perkataan: Majhul al-Hal (dinamakan juga al-Mastur) Definisi: Perawi yang diriwayatkan daripadanya oleh dua orang atau lebih tetapi tidak dakawsiqkan. Hukum periwayatannya: tidak diterima mengikut pendapat yang sahih di sisi maine ulama Adakah hadisnya itu mempunyai nama khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama khusus tetapi diletakkan di bawah hadis dhaif. Rujukan: darulkautsarpenghadi. bahasanKedua: --------- -------------------------------------------------- ---- (Nota: Saya tidak pernah memandang rendah pada hadis dhaif Cuma menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram Efekty użycia słabych hadisów: islamwebver2archive ngEampid139248 Wallahu alam. Bukankah leveraj dan margin trading saling berkait. Ibarat kuku den isi. Kalau ikut pemahaman saya, margines trad ing saham gunapakai pinjaman ada riba sahaja HARAM. Kalau tiada riba, jadi HALAL. Secara amnya margin trading (dźwignia) HALAL tanpa ada riba. Sebenarnya dalam akaun Islamik forex, marże tradingnya LANGSUNG tidak kena guna riba. Malah brokera forex telah dulu merealisasikan prinsip-prinsip Qard Al Hassan (piękna pożyczka) bank opasujący yang berjenama perbankan Islam tidak kira di Malaysia atau luar negara. Kalau ada pun, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti: Rujuk: dib. aeencommunityservicequrad. htm Insya Allach. Saya akan huraikan tentang Qard Al Hassan pada kesempatan lain. Berkenaan risiko pula, andai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada stop loss sebagai penyelamat. Andai kita tidak menggunakan stop loss pun, Broker forex mengamalkan Fakta 3: Brak sald debetowych Twoje ryzyko ogranicza się tylko do środków na rachunku depozytowym. Ponieważ nie ma żadnych wezwań do uzupełnienia depozytu w obrocie na rynku Forex, dla Twojej ochrony broker automatycznie zamknie wszystkie otwarte pozycje, jeśli Twój kapitał własny spadnie poniżej wymaganego poziomu depozytu zabezpieczającego. Pomyśl o tym jako o ostatecznym, automatycznym zatrzymaniu. W rzeczywistości nigdy nie stracisz więcej pieniędzy niż masz na koncie Janganlah susah-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram. ianya harus. yg uzar komenkan adalah pasal leverage. dźwignia dlm forex menepati hukum syarak. xde riba. kena yakinkan diri yg ianya menepati hukum syarak. tanpa keyakinan boleh jatuh syubhah pula. Yg Penting Pakai Islamski rachunek swap darmowych kont. kan byk broker yg tawarkan konto islamskie. was-was itu adalah bisikan syaitan. sedangkan hukum dagang forex dan penggunaan leveraj adalah harus halal. yakinkan diri baru hati jadi tenang. kerja jadi senang. Apa-apa pun saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM. Saya Cuma tolong menerangkan apa yang saya fahami selama ini megenai perkara tersebut. Yang ada kuasa ialah MAJLIS FATWA KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS FATWA KEBANGSAAN mengeluarkan FATWA w Malezji ini menerangkan yang Trading FOREX ini HARAM. Maka berhentilah. Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam La ibrata bilamandamatakamään jäätakse järgmistele põhimõtmiseks (Pegajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). W ISLAM, aby sprawdzić, czy rzeczy, które są HALAL czy HARAM, nie wynikają bezpośrednio z terminologii, ale z tego, jak się to robi. jawapan dari yang lain merujuk kepada perkara yang sama przez SurFXGzali 187 Mon Oct 05, 2009 11:43 am Daripada Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam w. b.t .. Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini. Memang semalam ada persoalan tentang dźwignia. Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak. Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islam dan bukan perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan. Terima kasih atas keperihatinan saudara itu. Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang do menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah yang memuan ketala keja ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah jak zarabiać więcej mniej sebagaimana berikut: - Sebagai contoh. kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBPUSD. Sekiranya kita memuka akaun USD1,000 dan kita ingin membelimenjual 1 lot GBPUSD, sepatutnya pihak platforma akan memotong USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan. Tetapi sekiranya lewar, platforma hania akan memotong USD50 za modalne pusingan 1 lot tersebut. Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak platforma do meringankan modalne pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Inilah yang dikatakan dźwignia i keistimewaan ini hana diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja. Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari 50 000 USD. Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi 50 000 USD ke, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang (trader). Yang paling penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modalne pusingan yang terdapat di dalam akaun mereka. Sebagai contoh, sekiranya i membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun dźwignia yang anda perolehi dari pihak platforma dan kerugian anda sam sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang anda laburkan. Zauważ, że jest on dostępny w wielu aplikacjach, takich jak mengikut hukum syara dalam, perlaksanaannya kerana ianya, merupakan, diskaun, atau keistimewaan, yang, diberikan, kepada, pedagang. Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak platforma z harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modal yang kecil (mini akaun) iaitu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50,000. Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang dźwignia yang timbul dewasa inan dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang dźwignia itu sendiri. Di dalam Islam La ibrata bilamandamatakamään jäätakse järgmistele põhimõtmiseks (Pegajaran (hukum) bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran (hukum) diambil dari cara perlaksanaannya). Sekian. Wassalam. Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat SyarieSharie Advisor KODANA Berhad. Inwestycje FOREX trading merupakan inwestasi yang sangat menjanjikan dimana kita bisa memperoleh profit yang cukup lumayan dalam waktu yang relatif singkat. Apalagi z kehadiran Broker forex online Yaitu Marketiva yang memberikan jasa forex signal di internet, semakin memudahkan setiap orang do mendulang zysk di bisnis ini bahkan tanpa harus melewati upaya belajar yang terlalu lama dan tanpa harus memahami analisa teknikalmaupun podstawowe yang memusingkan kepala. Penghasilan para trader-trader forex profesional sangat dan jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis lainnya seperti para pelaku bisnis MLM dan perdagangan konvensional. Tapi kemudyjski banyak yang mempertanyakan kehalalan dari hasil yang diperoleh bisnis forex handel ini dikarenakan sifatnya yang abstrakcyjne i tidak kasat mata. Sebagian umat Islam meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka. Bagaimana menurut padangan para pakar Islam Jangan engkau menjual sesuatu yang tidak ada padamu, 8221 sabda Nabi Muhammad SAW, dalam sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha (ahli fiqih Islam), hadits tersebut ditafsirkan secara saklek. Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram. Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, membuat fiqih Islam sulit for memenuhi tuntutan jaman yang terus berkembang den perubahan-perubahannya. Karena itu, sejumlah ulama klasik yang terkenal z pemikiran cemerlangnya, menentang cara penafsiran yang terkesan sempit tersebut. Misalnya, Ibn al-Qayyim. Ulama bermazhab Hambali ini berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang. Baik dalam Al Qur8217an, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad. 8220Causa legis atau ilat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar, 8221 ujar Dr. Syamsul Anwar. MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim. Garar adalah ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual-belikan itu dapat diserahkan atau tidak. Misalnya, seseorang menjual unta yang hilang. Atau menjual barang milik orang lain, padahal tidak diberi kewenangan oleh yang bersangkutan. Jadi, meskipun pada waktu akad barangnya tidak ada, namun ada kepastian diadakan pada waktu diperlukan sehingga bisa diserahkan kepada pembeli, maka jual beli tersebut sah. Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi 8211 karena sät i dan lain hal 8212 tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, jelas, bukan garar. Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komoditi yang dijual-belikan sudah ditentukan. Begitu juga den jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya. Semuanya berjalan di atas rel aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan 8212 satu hal yang sebetulnya bisa juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dalam perspektif hukum Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi (PBK) (forex adalah bagian dari PBK) dapat dimasukkan ke dalam kategori almasa8217il almu8217ashirah atau masalah-masalah hukum Islam kontemporer. Karena itu, status hukumnya dapat dikategorikan kepada masalah ijtihadiyyah. Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilayah fi ma la nasha fih, yakni masalah hukum yang tidak mempunyai referensi nash hukum yang pasti. Dalam kategori masalah hukum al-Sahrastani, ia termasuk ke dalam paradigma al-nushush qad intahat wa al-waqa8217I la tatanahi. Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan. Z powodu demikian, kasus-kasus hukum yang baru muncul mesti diberikan kepastian hukumnya melalui ijtihad. Dalam kasus hukum PBK, ijtihad dapat merujuk kepada teori perubahan hukum yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah. Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah karena beberapa variabel perubahnya, yakni: waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat. Teori perubahan hukum ini diturunkan dari paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, yang menyatakan bahwa a-haqiqah fi al-a8217yan la fi al-adzhan. Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran atau alam idea. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islam tentang keadilan yang dalam Al Koran digunakan istilah al-mizan, a-qisth, al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, secara khusus masalah PBK dapat dimasukkan ke dalam bidang kajian fiqh al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan. Zablokowany kod, PBK określający kajian hukum Islam określający bagaimana hukum Islam określający dalszą masę kepemilikan atas harta benda, melalui perdagangan berjangka komoditi dalam era globalisasi dan perdagangan bebas. Realisasi yang paling mungkin dalam rangka melindungi pelaku dan pihak-pihak yang terlibat dalam perdagangan berjangka komoditi dalam ruang dan waktu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan denangat dan bunyi UU nr 321977 tentang PBK. Karena teori perubahan hukum seperti dijelaskan di atas, dapat menunjukkan elastisitas hukum Islam dalam kelembagaan dan praktek perekonomian, maka PBK dalam sistem hukum Islam dapat dianalogikan dengan bay8217 al-salam8217ajl bi8217ajil. Bay8217 al-salam dapat diartikan sebagai berikut. Al-salam atau al-salaf adalah bay8217 ajl bi8217ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang z ketentuan sifat-sifatnya yang terjamin kebenarannya. Di dalam transaksi demikian, penyerahan ra8217s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang dimaksud dalam transaksi itu. Ulama Syafi8217iyah dan Hanabilah mendefinisikannya dengan: 8220Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan (berjangka) z powodu jual yd ditetapkan di dalam bursa akad8221. Keabsahan transaksi jual beli berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya rukun i syarat sebagai berikut. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama di dalam bay8217 al-salam adalah: Pihak-pihak pelaku transaksi (8216aqid) yang disebut dengan istilah muslim atau muslim ilaih. Objek transaksi (ma8217qud alaih), yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar (ra8217s al-mal al-salam dan al-muslim fih). Kalimat transaksi (Sighat 8216aqad), yaitu ijab dan kabul. Yang perlu diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka. Karena itu, ulama Syafi8217iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan bahwa 8216aqd al-salam adalah bay8217 al-ma8217dum z sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli (kup). Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah: bahwa objek transaksi harus memenuhi kejelasan mengenai: jenisnya (yakun fi jinsin ma8217lumin), sifatnya, ukuran (kadar), jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar (al-tsaman), adalah, Pertama, kejelasan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinar, rupiah atau dolar dsb atau barang-barang Yang dapat ditimbang, disukat, dsb. Kedua, kejelasan jenis alat tukar apakah rupiah, dolar Amerika, dolar Singapura, dst. Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk kilogram, staw, dst. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualaitari istimewa, baik sedang atau buruk. Syarat-syarat di atas ditetapkan den z maksud menghilangkan jahalah fi-8217aqd atau alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada saat transaksi. Sebab hal ini akan mengakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar. Penjelasan singkat di atas nampaknya tel. Dapat memberikan kejelasan kebolehan PBK. Kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan z peraturan perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau legal maxim yang berbunyi: ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh. Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, maka tidak perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu boleh dinyatakan dapat diterima atau setidak-tidaknya sesuai z semangat dan jiwa norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada bay8217 al-salam. Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi Yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sam lainnya sesuai denaw penanaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata ung antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat international dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara z negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai volume permintaan dan penawarannya. Adanya permintaan dan penawaran inilah yang menimbulkan transaksi mata uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul: 8212gt Ada perjanjian untu memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan z lisan, tulisan dan utusan. Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. 8220 Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli yang demikian itu mengandung penipuan8221. (Hadis Ahmad bin Hambal i Al Baihaqi dari Ibnu Mas8217ud) Jual beli barang yang tidak di tempat transaksi diperbolehkan z syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya. Kemudyjski jika barang sesuai z keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: 8220Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya8221. Jual beli hasil ma bardzo duży rozmiar, seperti ketela, kentang, bawang i dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugia jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam dla dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi label yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. cit. hal. 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. (Dihimpun Dari beberapa Sumber) PRINSIP HIDUP Impian atau CITA-CITA YANG BERASASKAN KEPADA KEIMANAN KEPADA Allah SWT dengan MENURUTI CARA RASULULLAH SAW AKAN DAPAT MENEGUHKANMEMANTAPKAN HATI DARI SIFAT PUTUS ASA DAN AKAN SENTIASA MEMILIKI RASA KETAQWAAN YANG Jitu dalam Usaha MENANAMKAN KEYAKINAN KEPADA Diri KE ARAH MENJADI SEORANG INSAN YANG BERJAYA DI DUNIA DAN DI AKHIRAT FALSAFAH SIBER 8220Manusia yang sentiasa menggunakan Internet do urusan sesuatu perkara, tetapi zwykły tidak mahu merebut peluang menjana pendapatan menerusi perdagangan Internet. maka mereka itu adalah manusia yang teramat rugi di era cyfrowy ini8221 Profesor Madya Miswan Bin SuripHukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex (wymiana walut) ni adalah sistem jual beli mata wang asing yang mana kita sendiri tahu aka berubah dari semasa ke semasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Sebenarnya aku memang dah agak pastan akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni. Ini adalah susulan daripada entri aku yang bertajuk testowanie forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatłokasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar perttwahah tahun lalu. Hukum Forex. Haram atau Halal KOTA BHARU: Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat Islam musi być w porządku, aby uzyskać więcej informacji. Pengerusi Jawat parasolasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing (forex) seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. 8220Hasil kajian Jawatkazasa ini, kita dapati periagaan yang elementarny pertukaran wing asing elementarny spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam.8221 8220Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, 8221 katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawat dłoniasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. 8220 Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan. kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, 8221 katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional (BSN). Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatkazasa berkenaan berpuas hati den z kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Bank Negara pada muzakarah itu. 8220Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, 8221 katanya. 8211 BERNAMA Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX Kepada yang masih kuranga jelas, aka harap sangat korang dapat tengok sendiri dahulu dan dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX dalam islam. Beliau adalah orang yang mahir z sistem forex yang dijalankan oleh bank-bank di seluruh Malezja dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara. Jom saksikan. Lagi ulasan daripada pakar ekonomi islam: Ulasan: Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan oleh Jawat bukietasa Fatwa Kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang sistem forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, point yang pertama yang menyebabkan untung rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam peruaga itu sendiri mana ada yang untung setiap masa dan semestinya untung rugi itu pasti ada. Point yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan. Sedar atau tidak, perniagaan pertukaran wang asing sebenarnya adalah sama adalah z Forex (wymiana walut) yang dilakukan oleh trader. Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan. Ia seolah-olah membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka z informasi yang dikongsikan dalam media massa kat Malezja ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah dla kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh bla, anda digalakkan dla melabur dalam Sijil Simpanan Premium (SSP) yang seolah-olah mempromosi orang ramai dla menggunakan sistem itu daripada pihak bank BSN. Yang ini tiada kena mengena z hukum FOREX. Sila abaikan. Aku lebih gemar do mendapatkan penjelasan kalau berkenaan z hukum islam daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau haruslah sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara itu sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah z fatwa yang dikeluarkan olehJawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan z fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam wideo tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan dla pengetahuan anda semua, kebiasaannya trader FOREX ini hanya mengamalkan trade mata wanga secara sendiri z membuat analisa yang mantap sebelum melakukan trade dan ini dinamakan spot trading dan bukannya foward trading. Apa itu spot trading dan foward ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan dalam video selama 7 minit lebih di atas. Ayat bling aku suka, Jangan bagi fatwa yang ogólne, yang umum. Contoh macam hukum makan ayam. Halal ke tak Mestilah halal. Kliknij, aby powiększyć Halal ke haram Sama sahaja denuk hukum FOREX ini. ) Buka akaun handlu percuma dan premia dapatkan. Forex ini Halal, Haram atau Harus Hukum Forex Harus pada syarak z ilmu yang betul. Sebelum itu anda wajib video ini: Namun begitu Bank Negara Fatwa (nasihat) dan bagi Amaran keras..hehehe..disebabkan kenyataan di bawah..rakyat Malezja yang sedang handel forex był-był. berputus asa z urusniaga matawang asing (forex) dan bingung tanpa sebab. Handluj forex Salah sisi undang-undang sebab Kerajaan tidak dapat hasil keuntungan dari Forex (Gov Tax.) Hehe..minyak pun naik 20 sen..rakyat boleh tahan..ikut suka personal lah naik buat apa pun..janji tidak trade forex dengan cara yang Haram pada syarak. Sebab itulah Lee Chong wei pun perlukan Misbun Sidek. Tidak belajarkah kita kisah Nabi Musa a. s yang Allah tegur supaya berguru z Hamba Allah yang Soleh (Khidir a. s). Buka Al-Koran - Sura Al-Kahfi (Surah Ke 16) ayat 60 hingga 81.) Kenyataan BANK NEGARA MALEZJA Berhati-hati z Skim Urus Niaga Mata Wang Asing Secara Haram Bank Negara Malezja ingin mengingatkan orang ramai dla tidak menyertai mana-mana pelaburan atau program latihan urus niaga mata wang asing (Forex) secara haram yang ditawarkan oleh individukt atau syarikat dalam atau luar negeri. Orang ramai selalunya dipujuk dla menyertai pelaburan atau program latihan seperti ini den janji pulangan yang cepat dan lumayan. Modus operandi program termasuk: Menawarkan latihan, seminarium atau bengkel percuma dla mengumpan para pelabur, sebelum mempelawa mereka dla membuka akaun urus niaga mata wang asing dalam talian z syarikat induk (kononnya mempunyai lesen yang sah dla menjalankan urus niaga mata wang asing di luar negara) Menyediakan akses mudah kepada laman sesawang syarikat induk dan kemudahan urus niaga bagi menyenangkan pelabur menjalankan urus niaga mata wang asing secara dalam talian Pengambilan siswazah baharu sebagai eksekutif pemasaran dan menggalakkan mereka untuk melibatkan keluarga dan rakan-rakan mereka dalam urus niaga mata wang asing dan Menghendaki pelabur menyimpan sejumlah wang dalam akaun bank bagi memulakan urus niaga mata wang asing, dan seterusnya meminta mereka menambah pelaburan permulaan (margines panggilan) bagi mengelakkan kehilangan modal. Di bawah Akta Kawalan Pertukaran Wang 1953, adalah satu kesalahan dla seseorang individual Malezja membeli atau menjual mata wang asing atau melakukan apa-apa tindakan yang melibatkan, berhubung den, atau persediaan untuk, membeli atau menjual mata wang asing z mana-mana orang, selain daripada peniaga berdaftar. Di bawah Akta ini juga, adalah satu kesalahan to seseorang itu membantu atau bersubahat z orang lain dla membeli atau menjual mata wang asing z mana-mana orang, kecuali orang tersebut ialah peniaga yang dibenarkan. Senarai peniaga dan instytuty kewangan yang dibenarkan oleh Pengawal Pertukaran Wang Asing dla członków rodziny menjual mata wang asing boleh didapati di laman sesawang Bank Negara Malezja (BANK NEGARA MALEZJA). Sejak berita di atas dikeluarkan, maka sayugia keluarlah ilmuan Islam Hero Malaya yang tidak pernah tahu forex menfatwakan (menasihatkan) bahawa forex ini HARAM. Terpampang dalam semua akhbar pada masa itu. Tidak belajarkah kita z apa yang berlaku di Rusia. Korang boleh tanya rakiyat mereka, tertulis dalam buku sekolah mereka. Agama anutan yang di pilih oleh Pemimpin Rusia Buat Rakyat. Disebabkan ulamak terlalu keras z syariat (tidak boleh makan babi dan minum arak) memang kebiasaan dan tradisi dan budaya masyarakat mereka begitu. Rusia akhirnya buat keputusan bersama rakyat dan pemimpin. Memilih Kristian sebagai agama Rasmi. Pengajaran yang amat berharga dan amat mahal buat seluruh umat Islam dan Khasnya ULAMAK yang membawa nama agama Islam ke seluruh dunia. Jika ulamak sedikit bertoleransi, sudah pasti Rusia adalah negara Islam yang kuat sekarang. Namun semua ini ditakdirkan Allah supaya menjadi pengajaran buat umat Islam akhir zaman. Belajarkah kita z wali songo, mereka meng Islamu umat Nusantara (orang melayu kita) yang dahulu mainiti Hinduski dan Tiada Agama z cara yang bersesuaian denim masakarakat setempat .. yang berlaku di Indonesia. beratus Juta jiwa umat Islam..in sya Allah kita dan mereka semua akan sedan bahawa Iman aka hadir z ilmu agama yang di hadiri anak muda. Islam ini mudah. Jelaskan Islam dahulu z mengesakan Allah dan Muhammad adalah UtusanNya. Iman datang kemudian z ilmu yang betul. (Ulamak yang Benar) Nasihat Along. Sila baca amalan kesogehan. baru terbuka mata hati anda.

Comments

Popular posts from this blog

Jak dużo zarabiasz na handlu forex

Przenoszenie średnia filtr vhdl kod

Forex venezuela cadivi